13 januari 2014

Gör din egen morotsolja

Mitt nyårslöfte var att ta hand om mig själv, om min kropp och om mitt sinne. Så nu, efter en veckas förkylning, tänkte jag skämma bort mig med lite hemmagjorda spaprodukter. Först ut kommer morotsolja. Den är lätt och smidig att göra och blir betydligt billigare än de som finns att köpa (dessa är dock ofta framställda på annat sätt och har tillsatt karoten). Bra instruktioner om hur man gör finns på Shenet.


gör egen morotsolja ANSIKTSOLJA


gör egen ansiktsolja
Den gula oljan ger lyster och gör gott för torr hud.

Den passar utmärkt som massageolja eller som återfuktande (smörj in på våt hud), används ofta till ansiktet. Karotenet bildar i kroppen A-vitamin, som är nyttigt för huden. Sen sägs det ju hjälpa när man vill bli brun om det är sant eller om det upplevs så när man smörjt in den gyllene oljan låter jag vara osagt.


Förutom moroten kan man få olika egenskaper beroende på vilken basolja man väljer. Det finns en mängd olika oljor som har olika egenskaper, men det går lika bra med vanlig matolja från matbutiken. Solrosolja är en favorit, den är lätt, absorberar snabbt och är luktfri. Om man vill kan man tillsätta eteriska oljor, för luktens skull.


2 kommentarer:

  1. Shenet has it all :) Morotsolja har jag ju hemma i skåpet, och jag tillverkar hälldre eget änn att köpa! Så detta får jag skriva på min att göra lista. Tack för trevlig blogg!
    Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, jag kan fastna där i timmar med att läsa recept! Det tycker jag, det var väldigt smidigt. Sen är det bara att vänta på solen och att bli bruna! :)

      Radera

LinkWithin

s