9 november 2013

Tavlor till ett lantligt kök

Konst i ett kök kan vara lite knepigt tycker jag, speciellt om man vill ha det i lantlig stil. Vanligtvis tar själva köket det mesta av väggutrymmet, vilket är bra om man har ett vackert kök. När vi målade våra luckor vita kändes det dock lite kalt, vackert men kalt. Jag vill ju ha ett varmt, mysigt och ombonat kök, även om det är vitt. Så jag behövde en tavla som inte är för skrikig eller pampig och som går hand i hand med resten av det lantliga 20-tals köket.

Svaret fanns i en bok som jag hittat på loppis - Husmoderns Gyllene Bok, (utgiven år 1926 av tidningen Husmodern och Åhlén & Åkerlunds Förlag). Jag måste få visa några bilder ifrån den.



En rar bok som grundligt beskriver allt ifrån städning och tvätt till tapetsering.

           

I boken fanns också några reklamsidor med produkter för dåtidens husmoder. De finaste av dessa valdes ut, blev inramade och pryder nu den enda tomma väggen i vårt lilla kök. Dessutom bjuder reklamannonserna på intressant läsning.

kök

vitt lantligt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s