2 april 2014

Solen i ögonen och jord under naglarna

Jag hoppas ni haft en bra helg! Det har vi verkligen haft på Björkvägen. Solen har strålat på oss och jag har tagit mod till mig och grävt en första rabatt! Vi har ju bestämt tema i trädgården, jag vet vilka funktioner den ska uppfylla och vilka växter som ska pryda den. Så nu är det ju bara att börja gräva, men försiktigt. Jag börjar med att gräva en liten ny rabatt och ta mig an en liten överväxt, väldigt försiktigt och inte för hastigt, eftersom jag inte har någon större trädgårdsvana vet jag ju inte hur länge ork och lust kommer räcka när ogräset tar fart och det finns andra roligare saker att göra.

Ett strategiskt ställe i trädgården att börja är vid entrén, helt enkelt eftersom det är den som kommer synas mest och är närmast till hand. Nedan syns den befintliga rabatten, tanken är att det ska bli en L-formad rabatt med syrenhäcken som bakre vägg.


Så mitt första stora huvudbry, var hur man undviker syrenens rotskott i rabatten. Nu skärs de ju av regelbundet med gräsklippningen, men för att minska underhåll av rabatten i framtiden valde jag att gräva ner avskärmning i form av överblivet plasttak (40-50 cm djupt) samt en mindre i framkant mot gräsmattan.

gödsel stalltorv
Torv i jorden bidrar till ett lägre pH, vilket många av våra vanliga växter trivs med.

Som jordförbättring i vår torra sandiga jord fick jag tag i prima stalltorv på blocket, maskarna lär vara överlyckliga. Grävandet var tungt även om det bara var en liten bit, men jag har blivit lovad grävhjälp till nästa gång. Men nu när det jobbiga jobbet är klart är det roliga kvar. I väntan på att vädret ska bli stabilt ska den gamla rabatten rensas och snyggas till.

Storkatten i morgonsolen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s