9 april 2014

Marktäckare till rabatten

Nu börjar min nya rabatt ta form. Den gamla rabatten är nu utrensad, den bestod mest av ogräs och maskrosor men några blommor har jag sparat och satt på nya platser i trädgården. Både den gamla och den nya har fått prima stalltorv, planteringsjord och täckbark, så förhoppningsvis kommer den torra sanden på sikt bli riktigt mullig och god. Nu står den alltså där som en tom canvasduk och det första jag vill börja med är marktäckare.

Förutom att marktäckare är en vacker bas som binder ihop hela rabatten har de en praktisk uppgift, nämligen att konkurrera ut ogräs! Därför vill jag få in ordentliga marktäckare så fort som möjligt och jag tänker börja med en klassiker: vintergröna (Vinca minor). Detta är en tacksam växt som breder ut sig med långa revor som snart bildar egna rötter. Den vill inte ha för mycket sol, behåller sina gröna blad under vintern och blommar tidigt och länge under säsongen.

vintergröna marktäckare vinca minor
Vintergrönan breder ut sig, även i skuggiga lägen.
Här har den bildat en matta i en bokskog (zon 5, bilden är tagen i februari)

Så vintergröna får det bli hos oss också. Vi hade redan den klassiska blå-lila vintergrönan i en del av trädgården, som kom med sin första blomma förra veckan. Dessutom köpte jag ett par nya plantor härom dagen med vita blommor. Köpte också nya fräscha latexhandskar och rejäla redskap för att fira att säsongen är här på riktigt.

vintergröna marktäckare vinca minor alba


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s