15 april 2014

Kampen mot sniglar

I år vill jag slå tillbaka mot fräcka sniglar som äter upp mina jordgubbar. Första etappen är klar, alla lövhögar från hösten har städats bort och fåglarna har kalasat på äggen.

Jag förstår att många har det riktigt jobbigt med sniglarna och jag känner för er och har full förståelse för diverse metoder som finns för att bli av med kräken. Här på Björkvägen är problemet dock begränsat till, som sagt, jordgubbslandet så jag tänker satsa på en barriär i stil med denna på Keba outdoor.

Gör det själv har en beskrivning på fiffiga snigelfria odlingsbänkar. Det kostar några kronor att få tillgång till deras beskrivningar, men jag kan varmt rekommendera dem. De har massor med tydliga beskrivningar, tester, mm för alla hemmafixare.

Såvitt jag förstår är det den horisontala delen där snigeln måste krypa upp och ner för att komma förbi som är det viktiga, just eftersom den inte klarar att krypa upp och ner. Detta borde ju vara lätt fixat med en bit överblivet virke.

Finns det någon läsare som har testat denna metoden och vill dela med sig av sina erfarenheter?

3 kommentarer:

  1. Hej! Kul att hitta hit! Trevligt att läsa din blogg =) Skulle bara säga att vi precis fått en liknande ram, att ha runt en pallkrage, från Nyby. Tänkte testa den i sommar. Har inte kommit igång med nån sådd än! Min trädgårdsblogg: www.lillatomten.blogspot.se
    Jag är nybörjare och testar mig fram hela tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack!
      Vad spännande. Har inte kommit igång med min än. Men jag har sett några nyvakna sniglar i krokarna här så det är ju dags. Vi får höras igen med en utvärdering.
      Samma här, nybörjare alltså. Är bra att man kan bolla ideer med andra på samma nivå. /Lisa

      Radera
    2. Inte en enda snigel i pallkragen med den köpta ramen! Men sniglar i de andra som inte har en sådan ram. Vi har även petat in slippapper i "hålen" som blir i hörnena mellan pallkragarna, ifall ifall... :-)

      Radera

LinkWithin

s