31 januari 2014

Batiklakan

Samtidigt som vita textilier är jättefräscht är det lika ofräscht med fläckar på dem. Efter ihärdiga försök med fläckborttagning och blekning brukar de hamna längst in i skåpet. Men nu är det trångt i mitt skåp, så jag bestämde mig för att testa att färga ett påslakan i batik/hombre-stil.

Jag började med att blöta ner tyget (eller jag testade med torrt tyg innan, det blev en väldigt skarp färgkant). Sedan doppade jag ner tyget i färgen, så långt som jag vill ha färgen, lyfte snabbt upp det och sköljde av med vatten "uppifrån och ner". Sen doppade jag tyget i färgen igen, fast inte lika djupt (eftersom färgen ska bli mer intensiv längre ner) och sen sköljde jag igen, uppifrån och ner. Så höll jag på tills jag blev nöjd. Men mot slutet sköljde jag inte ur med vatten och det allra sista biten fick ligga i färgen ett tag. 

Väldigt bökigt att färga stora lakan i det lilla köket. Kanske vore det bättre att stå i duschen eller utomhus.
Hänger ni med? Det är ganska svårt att förklara, men det gav med sig när man började färga. Börja med ett testtyg och ta det lugnt.




Så blev resultatet. Det blev inte riktigt som jag
tänkt mig, men snyggt och helt ok för första försöket!



3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! :) Ja det blev faktiskt ganska fint! blir sugen på likadana gardiner till.

      Radera
  2. Kul ide. Resultatet blev lite 70-tals bohem. :)
    mvh decordax.se

    SvaraRadera

LinkWithin

s