22 maj 2014

Aklejor, spaljéer och rost

akleja bygga spalje
Årets första akleja
I min lilla entrérabatt börjar det arta sig, aklejorna och pioner slår ut vilken dag som helst, kantnepeta och örter trivs och tar sig. Den nya kaprifolen är etablerad, men jag väntar mig inga blommor från den i år, istället har jag hittat en luktärt som får agera "vägg" i sommar.

bygga spalje

Spaljen är snabbt uppsatt av mig och min sambo. 6 st störar á 2 m och tre billiga träspaljeer blev 3x1,6 m odlingsyta. Nu är det bara att vänta på naturen göra sitt så vi får lite privatliv i grannskapet.

kantnepeta kattmynta
Kantnepeta, aka kattmynta

akleja marktäckare aklejarost
Aklejans fluffiga blad funkar som marktäckare

Strax efter fotona togs hittade jag rost på aklejabladen, en sorts svamp som bildar orangea fläckar under bladen. Så när det äntligen börjat växa var det bara att klippa ner allt som såg misstänkt ut. Som tur är växer just akleja så det knakar, så snart blommar de säkert igen. (Måhända kan detta ha något med det evinnerliga regnandet att göra?)

Soliga hälsningar från Björkvägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s