26 februari 2014

Jordgubbslandet och den perfekta trädgårdskniven

Idag har jag roat mig med att röja upp i jordgubbslandet. Faktiskt, jag längtar så jag blir tokig till vår och grönska så det var riktigt roligt. Statusen i landet var inte den bästa, vi har inte rört det sedan vi flyttade in och jag vet inte om förra ägarna gjorde något innan dess heller. Så nu var det verkligen dags.

jordgubbsland
Jordgubbslandet före.
Det finns tydligen flera olika skolor om hur man ska sköta om sina jordgubbar, somliga säger klipp på hösten, klipp på våren eller klipp inte alls. Huvudsaken är att man inte klipper bort anlagen till årets blommor och därefter gubbar. Så jag tog mitt förnuft och en kniv och tog bort allt, utom det som kommit nytt i år. Självklart tog jag bort allt ogräs och sedan ett oändligt gallrande.

Gubbarna gillar nämligen att föröka sig genom att skicka iväg långa skott som bildar nya rötter och nya plantor, som skjuter nya skott, osv. Jag hittade till och med flera småplantor som kom ut ur sina frön. Någonstans i bakhuvudet kom jag ihåg att jag läst att plantor behöver bytas ut efter ca 5 år, så jag tog bort de allra största plantorna och ersatte med de yngre utgallrade. Resten av de utgallrade småplantorna får min mamma ta hand om. Som pricken över i:et lite god stalltorv och en fiberduk över, nu borde de väl trivas?

jordgubbsland
Jordgubbslandet efter.
Får jag passa på att tipsa om ett väldigt smidigt verktyg? Att klippa gubbar med sekatör var klumpigt och det gav jag upp ganska snabbt. Så jag letade ett tag efter en ogräskniv/röjkniv/beskärningskniv, men kunde inte hitta någon. Istället köpte jag en takpappkniv och den passade hur bra som helst, en ny favorit!


trädgårdsknivträdgårdskniv takpappkniv



Några av alla gubbar vi fick i somras.
Snartsnart är det dags igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s